пʼятниця, 23 лютого 2018 р.

Роль учнівського самоврядування у формуванні громадянської свідомості підростаючого покоління засобами патріотичного виховання



На сучасному етапі українського державотворення надзвичайно актуальною є проблема виховання у молодого покоління патріотичних почуттів, активної громадянської позиції, сприяння усвідомленню учнями свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей.
Патріотичне виховання є складовою частиною загального виховного
процесу та уявляє собою процес цілеспрямованого, систематичного,
організованого та планомірного впливу на свідомість, поведінку молоді щодо
формування почуття любові до Батьківщини засобами виховання високих
громадянських, моральних, психологічних, професійних, фізичних якостей,
необхідних для реалізації інтелектуального та творчого потенціалу особистості
в інтересах всебічного розвитку суспільства, забезпечення безумовної
готовності до захисту Вітчизни.
До засобів патріотичного виховання належать рідна мова, вітчизняна історія, українська література, рідна природа, українська культурно-духовна спадщина тощо. Важливим завданням виховання в українській школі є також подолання в учнів недовіри й підозрілості у ставленні до інших народів і націй, сприяння толерантності міжнаціональних відносин в умовах багатонаціональної держави.
У молодшому шкільному віці важливо формувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста чи села; виховувати у неї любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій.
У підлітковому віці виховується духовно осмислений, рефлексивний патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів, своїх та чужих прав та свобод.
У старшому шкільному віці пріоритетними рисами ціннісного ставлення до Батьківщини є відповідальність і дієвість. Старшокласники не лише ідентифікують себе з українським народом, але й прагнуть жити в Україні, пов’язати з нею свою долю, служити Вітчизні на шляху її становлення як суверенної, незалежної, демократичної, правової, соціальної держави; поважати
Конституцію України, виконувати норми законів; бережно ставитися до етно-етичної культури народу України; володіти рідною та державною мовою; визнавати пріоритети прав людини, поважати свободу, демократію, справедливість.
Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною
мірою залежить від спрямованості виховного процесу, методів та форм його
організації
Діяльність учнівських організацій у патріотичному вихованні займає неабияке місце: відроджується інтелектуальний потенціал, формується і розвивається творча особистість, важливими рисами якої є самостійність в інтелектуально-творчій  діяльності , здатній до самоорганізації , саморозвитку, самовиховання, самооцінки.
Тож  організація учнівського самоврядування набуває усе більшої актуальності. Така форма роботи дозволяє адаптуватися учням  в умовах реального життя, сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними рисами характеру, світоглядом і способом мислення, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
Організовуючи виховну роботу з патріотичного виховання, потрібно враховувати, що в Україні історично склався широкий спектр регіонально-політичних та регіонально-культурних відмінностей, існує неоднозначне ставлення населення до багатьох подій минулого та сучасності. Саме патріотизм, громадянськість повинні об’єднувати українців, зберегти те, що протягом століть було нашою метою, – незалежну державу.
Розглядаючи механізми реалізації виховного ідеалу, треба так перебудувати навчально-виховний процес, щоб учні не були пасивним об’єктом, щоб вони брали активну участь у ньому під керівництвом педагогів. Навчальний заклад мусить стати для них маленькою Батьківщиною, яку вони люблять і честю якої вони дорожать, яку вони разом з педагогами розбудовують.
Патріотичне виховання молоді здійснюється за такими напрямами:
·      державний – базується на забезпеченні державою системи героїко-патріотичного та патріотичного виховання;
·      соціальний – ґрунтується на вивченні норм моралі, їх дотриманні та орієнтований на усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей й інтересів, виховання шанобливого ставлення до культури, історії, мови, звичаїв і традицій українського народу;
·      військовий – передбачає вивчення військової історії України, підвищення фізичної загартованості молоді в інтересах підготовки до захисту Вітчизни;
·      психолого-педагогічний – ґрунтується на вивченні психологічних особливостей молоді, урахуванні їх у процесі підготовки юнаків до військової служби, проведенні методичної роботи з узагальнення та поширення передового досвіду героїко-патріотичного виховання, вдосконаленні форм і напрямів цієї діяльності;
·      правовий – передбачає формування глибоких правових знань, прищеплення високої правової культури.
Запорукою ефективності виховного процесу є органічне поєднання системи принципів національно-патріотичного виховання  в цілісну систему, яка забезпечує досягнення відповідних результатів – міцно і органічно засвоєних загальнолюдських і українських національних цінностей.
Сьогодні в українській державі  створюються реальні можливості для духовного відродження і розвитку особистості. І нам потрібно відроджувати, розвивати кращі риси українського народу, які складалися віками і допомагали народу вижити у важкі часи. Безумовно, патріотичне виховання підростаючого покоління - основа стабільного розвитку країни в майбутньому. Цей процес тривалий за часом, складний за змістом і достатньо розбалансований з погляду методичного здійснення. Формування патріотичних відчуттів багато в чому залежить від розвитку емоційної сфери підлітків. Патріотичне виховання підростаючого покоління завжди було одним з найважливіших завдань сучасної школи, адже дитинство і юність -  найблагодатніша пора для виховання відчуття любові до Батьківщини. Патріотизм - одна з найважливіших рис всебічно розвиненої особи. У школярів повинне вироблятися відчуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, пошану до його великих звершень і гідних сторінок минулого. Багато що залежить від школи: її роль в цьому плані неможливо переоцінити. І удосконалення сучасної системи освіти й виховання ставить перед педагогами завдання: демократизація стосунків, орієнтація на особистість дитини, на її творчі здібності, а школа, яка готує підростаюче покоління до життя, в умовах демократії не може існувати  без розгорнутої системи учнівського самоврядування. Самоврядування – це дієвий метод досягнення широкого спектру виховних завдань – громадської активності, соціальної відповідальності, набуття всебічного морального досвіду та патріотичної свідомості. Тому принципи патріотичного виховання  реалізовуються через діяльність учнівського  самоврядування.
Ми працюємо над створенням школи, яка б виховувала учнівську молодь, здатну успішно жити в оновленому суспільстві, забезпечила б виховання національної свідомості учнів різних вікових груп. Ми прагнемо, щоб у закладі панував національний дух, виховувалось нове покоління українських громадян, вчимо бережливому, шанобливому ставленню до державної символіки, національних традицій.
Ми працюємо над тим, щоб кожен учень відчував себе причетним до долі України (через свою причетність до повсякденного життя своєї родини, кола друзів, школи, села і його громади), відзначався національною гідністю. А для досягнення цієї мети організовуємо змістовну пошуково – дослідну роботу. Зокрема, краєзнавство сприяє вихованню в учнів інтересу до вивчення й збереження навколишнього середовища, любові та поваги до отчого краю, що є важливою основою патріотизму.  Склалася позитивна тенденція до розширеного використання сучасних інформаційних технологій (підготовка презентацій, запис інтервю з використанням відеокамери, фото архівних документів). Прикладом такої роботи є історико-краєзнавча пошукова робота «Личани у ІІ Світовій війні»»,   дослідницько-пошукова робота «Свято-Покровський храм села Метельне»».
  У національно – патріотичному вихованні провідне значення має активність учня, його бажання вдосконалювати себе, вивчати відповідний матеріал та самостійно знаходити його. Волонтерський загін, що діє при ШП, працює під керівництвом Ігнатишиної Дарини. Учні беруть участь в операції “Ветеран живе поруч “.  В кожному класі створені волонтерські загони , які систематично надають допомогу одиноким пристарілим людям, ветеранам ВВв. Учні вітають підшефних зі святами. Члени міністерства контролюють прибирання території біля Обеліска Слави та братських могил. У повноваження волонтерського загону входить і контроль за шефською роботою над класними колективами початкових класів.. У цьому навчальному році шкільна молодь активно приймала участь у благодійних акціях: «Напиши листа солдату», «Допоможи солдату»,збір продуктів для солдатів,  участь у благодійній акції «Назустріч мрії», збір коштів для лікування онкохворих діток, допомога у навчанні дітям сиротам та дітям інвалідам, організували зустріч із учасниками АТО, заради підтримки та допомоги,організували благодійний ярмарок для підтримки одиноких людей похилого віку, приєдналися до флешмобу «У різдвяні дні з добром», взяли участь у конкурсі «Екоялинка.Альтернативний погляд» тощо.
  Організовані і проведені активом шкільного парламенту заходи не залишили байдужими жодного їх учасника: флешмоб  «Ми – за мир»,  Конкурс козацької пісні та строю,  свято «Осінній вернісаж», святковий концерт до дня вчителя, Адріївські вечорниці, тематичну лінійку «Ці трагічні роки»,тематична лінійка до Дня Соборності України, участь у  Всеукраїнській трудовій  акції «Турбота молоді, тобі, Україно», день Валентина в школі, вшанували героїв Небесної Сотні.
Сім'я є природним середовищем первинної соціалі­зації дитини, джерелом її матеріальної та емоційної під­тримки, засобом збереження і передання культурних цінностей від покоління до покоління. Тому у нашій школі роботі з батьками приділяється максимальна увага. Організація спільної діяльності сприяє зміцненню родини: проведення ярмарок; виготовлення «Родовідного дерева»,   відкритих виховних годин « Вишивка – святиня й скарб народу», ««Всі добрі справи починаються з сімї», « З родини йде в життя людина», «Ай да масляна»
Головною метою розвитку патріотичного виховання учнів педагогічний колектив школи  вбачає  у забезпеченні єдності навчання, виховання, розвитку особистості  та підготовці учнів до захисту Вітчизни;виробленні єдиних поглядів і вимог до проблеми виховання патріота та громадянина; використанні інноваційних форм і методів патріотичного виховання; формуванні у молоді високої патріотичної свідомості, національної гідності.

Всі ці заходи допомагають сформувати у дітей і молоді ідеал людини – патріота, гуманної, порядної, всебічно розвиненої особистості, психологічно підготувати учнів до активної діяльності в колективі, в школі, а в подальшому – в державі.

Немає коментарів:

Дописати коментар